Resmin Rengi; Tamamlayıcı Renkler - 8.Bölüm

Güncelleme tarihi: 19 Eki


22


Rakip ton algıları da denebilir. Geleneksel tamamlayıcı çiftler arasında;

Turuncuya karşı Mavi algı

Kırmızıya karşı Yeşil algı

Sarıya karşı Mor algı

olarak düzenlenir. Bu noktada neden kırmızıya karşı yeşili, kırmızıya bir yanıt olarak

algılıyoruz? Bunun sebebi, ışığın dalga boyudur. Sınırlı bir alana baktığımızda rengi, görsel algımızla, farklı dalga boyuna (uzun – orta – kısa) ait, benzer doygunluğa sahip, farklı bir renkle tamamlamaya çalışırız. Dolayısıyla renge değil, dalga boyuna yanıt veririz.


Ressam Lifij, Resim 9’da yer alan, yeşilin baskın olduğu manzara resminde;



Resim 9: Hüseyin Avni Lifij, İsimsiz
Resim 9: Hüseyin Avni Lifij, İsimsiz

soğuk renkler yeşil, mavi ve mor rengi baskın yeşilin tamamlayıcısı kırmızı tonu, morun tamamlayıcısı sarı, turuncunun tamamlayıcısı mavi ile birlikte kullanarak yetkinlikle dengelemiştir.


Gauguin’in, resmin renginde tamamlayıcı renk kullanımını yetkinlikle uygulayan Van Gogh eleştirisi ise şöyledir;


“Arles’a geldiğim zaman Vincent, Yeni İzlenimcilik ekolüne kapılmıştı, gözle görülür biçimde bocalıyor ve acı çekiyordu. … Bütün o morların üstündeki sarılarla, tamamlayıcı renklerle yaptığı düzensiz çalışmalarla ancak silik, eksik ve tekdüze bir uyum sağlayabiliyordu; berraklık yoktu.” (18)

Bu noktada, sanatçıların üslub uygulamalarının, dönemin akım ve hareketlerinde geçerli renk seçimlerindeki doğru ya da hatalı kullanımında, belirgin özelliklere dikkat çekilerek izlenimcilik/yeni-izlenimcilik ya da diğer akım ve hareketlerde, arasındaki farklılıkta kullanılan renge vurgu yapılabilir.



Turquery

Zerrin Avan



 

Kaynaklar


18 *Van Gogh, Çev.Betül Kadıoğlu, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2010, s.158

19 *Laurie Schreider Adams, A History Of Western Art, The McGraw--‐Hill Companies, Inc., New York, 2011, s.17

2 görüntüleme0 yorum