Resmin Rengi; Sıcak - Soğuk Renkler - 7.Bölüm

Güncelleme tarihi: 19 Eki


20


Geleneksel renk teorisinde sıcak ve soğuk renkler kavramı, ton ayrımlarını belirtmek için yaygın olarak kullanılır. Algıda, sıcak renkler nesneyi kücük gösterirler ancak sıcak bir renk, doygunluk olarak daha sıcak renklerle çevrelenince soğuk görünür.

Renk çemberinde en açık renk sarı, en koyu renk mordur. Bu iki renk arasındaki kontrast, en kuvvetli açık – koyu kontrastıdır. Sıcak ve soğuk renkler resimde genellikle ana renk olarak kullanılan bir rengin etkisini kuvvetlendirmek ya da hafifletmek için yardımcı renk olarak kullanılırlar.


Sıcak Renkler; Kırmızı – Sarı – Turuncu

Soğuk Renkler; Yeşil - Mavi – Mor


Örneğin; kırmızımsı sarı için sıcak, sarımsı yeşil için soğuk denildiği görülür, ancak bu etiket, algısal olarak düzensizdir. Bireylerin görsel renk algılamalarında belirsiz renk tonu gruplarında; açık bir iletişim için, sıcak veya soğuk sarıdan çok, sarımsı, kırmızımsı ya da yeşilimsi demek uygun olmaktadır.


Ressam Fahrelnissa Zeid, Resim 8’de yer alan, Madam Caron isimli resminde kırmızı, turuncu ve sarı olarak izleyiciye sıcak renkleri gösterir.



Resim 8: Fahrelnissa Zeid, Madam Caron
Resim 8: Fahrelnissa Zeid, Madam Caron


Barok sanatın ustalarından Flaman ressam Paul Rubens ve Rokoko sanatın önemli isimlerinden Fransız ressam Watteau’nun eserlerinde, sıcak ve soğuk renklerin resmin üzerinde dağılarak ve uzlaştırılarak kullanımındaki yetkinlik izlenebilir.


Aynı biçim uyumuna kendine özgü bir üslubla yaklaşan, Türk resminde kullanımına dair örnekleri Hüseyin Avni Lifij’in, eserlerinde görürüz.



Turquery

Zerrin Avan


3 görüntüleme0 yorum