Resmin Rengi; Ton - Resmin Renginin Boyutları - 9.Bölüm

Güncelleme tarihi: 19 Eki


21


Renkler ilk olarak ton, doygunluk ve parlaklık nitelikleri üzerinden kendi aralarındaki uyum ve kontrast boyutları ile insanın göz algılaması dikkate alınarak bir düzen içinde sınıflandırılır.

Doygun renk olarak da adlandırılan saf veya tam renk, o rengin beyaz, siyah veya gri karışımı olmadan en yoğun ifadesidir. Tüm spektrum renkleri saftır, ancak hiçbir pigment rengi kesinlikle saf değildir. Spektrum renk taklitleri elde edilirken pigmentler saflaştıkça, şimdi tam renk olarak kabul edilenler zamanla tonlara veya kırık renklere dönüşecek ve yeni standartlar benimsenecektir. Yeni renk arayışları boya endüstrisinde, her zaman devam edecek.



Hoca Ali Rıza, Manzara - 1898
Hoca Ali Rıza, Manzara - 1898


TON (hue) ;

Belirli bir rengin tonu, daha az miktarda başka bir rengin karışımıyla o renktir. Turuncu bir kırmızı tonu, daha az miktarda turuncu ile karıştırılmış standart kırmızıdır.


Kırmızı bir renktir, sarı başka bir renk. Her bir rengin farklı bir dalga boyu vardır ve bir rengi diğer bir renkle karıştırmak dalga boyunu, dolayısıyla tonunu değiştirir. (19) Bir alanın, renkli görünmesi, görsel bir algının niteliğidir. Açıklık ve koyuluk değerinde sınırlı bir alanda belli bir doygunlukta bir renge benzediğinde, ancak - Kırmızı, Turuncu, Sarı, Yeşil, Mavi, İndigo ve Mor - un tonları olabilir.


Bir renge beyaz katarak tonunu kuvvetlendirebiliriz ve çok sayıda tonunu elde edebiliriz fakat renk değerini düşürürüz. Renk tonu (tint) ; beyazla birleştirilmiş bir spektrum rengidir.

Bir renge, ton değeri kuvvetli farklı bir renkten çok az olmakla beraber belli ölçüde eklersek tonunu kuvvetlendiririz.

Örneğin mavi renge, doygun bir sarıyı çok az olmakla beraber belli ölçüde eklersek

mavinin kuvvetini arttırırız. Burada ölçü dengesi, renkte ton değeri denemelerinde, önemli bir sabitleyicidir.


Ölçek; Renk skalası, merkezde saf veya tam bir renkten oluşan ve bir tarafta açık bir renk tonuna ve diğer tarafta derin bir gölgeye kadar art arda kademelerle derecelendirilen bir renk serisidir.


Her sanatçının paletindeki çeşitli renklerin tonlarını yaparken kendi tercihleri ​​vardır. Resimdeki dokunun elle tutulduğunda nasıl hissedileceğini izleyiciye bir fikir vermesi gibi, ton da seçilerek kullanıldığında ressamın yaratmak istediği form, duygu ya da atmosferi başarılı bir şekilde yansıtır.

Örneğin koyu tonların hakim olduğu bir manzara kapalı, tehlikeli, yalnızlık, kasvet atmosferini canlı , ışıklı tonlar tazeliği, neşeyi, güneşli bir atmosferi hissettirir. Renk tonunun

uzağa doğru hafiflemesi derinlik ve uzaklık hissini artıran perspektif etkisi yaratır.



Turquery

Zerrin Avan



 

Kaynaklar


19 *Laurie Schreider Adams, A History Of Western Art, The McGraw--‐Hill Companies, Inc., New York, 2011, s.17

3 görüntüleme0 yorum