Resmin Rengi; Beyaz ve Beyaz ile aktif bir diğer Renk - 19.bölüm

Güncelleme tarihi: 22 Eki


31


“Güzel olmasını arzuladığın şu renkler için

önce daima saf beyaz bir zemin hazırla” (54)

Leonardo da Vinci



Beyaz, akromatik bir renktir. Uygulamada, bir rengi beyaz ile karıştırmak, rengin kromasını belirli bir noktaya kadar arttırabilir, renge karıştırılan beyaz miktarı önemli bir ölçüdür ve bunun ötesinde kroma azalır.


Leonardo da Vinci, The Virgin and Child with St Anne c. 1510 - Oil on wood, 168 x 130 cm Musée du Louvre, Paris
Leonardo da Vinci, The Virgin and Child with St Anne c. 1510 - Oil on wood, 168 x 130 cm Musée du Louvre, Paris

Beyaz renk, resimde parlaklık ve kontrast sağlamaya yardımcı olmanın yanı sıra düz beyaz bir yüzeyin üzerine sürülen renkler de beyazı yumuşatır. Bir resimde beyaz renk alanı, göz algısında her zaman etrafındaki renklerden rengi yansıtır.

Leonardo da Vinci (1452 - 1519)'nin "The Virgin and Child with St Anne" Aziz Anne ile Bakire ve Çocuk, 16.yy. eserinde de bu etkiyi gözlemleriz. Ressamın düz beyaz üzerine ustalıkla yedirdiği diğer renkler, beyazın varlığını hissetmemizi engeller görünümdedir.

Her bir rengin, algılanabilmesi için arkadan vuran bir ışığa ihtiyacı vardır. Bu nedenle fonlar ne kadar aydınlık ve parlak olursa renkler de o denli güzel ortaya çıkar. (55) Bütün renklerin karışımından beyazın çıkması, büyük bir saçmalıktır; tıpkı bir asırdan beri boş yere inanılan ve göz göre göre tekrarlanan diğer saçmalıklar gibi. (56) Bu noktada, ışık ile boya renklerinin aynı renk kuramını paylaşmadığı sonucuna varırız.





Renklerin sembolik öneminde, beyaz renk saflık ile ilişkilendirilebilir. (57) Sonbaharın ve toprağın vatanı doğuyu, beyaz renk temsil eder. (58) Batı kültüründe bir kadının beyaz giyinmesi çoğunlukla saflığı temsil eder. (59)



Beyaz ile diğer Renk


Aktif bir rengin (siyah, altın, gümüş, gri dışındakiler) beyaz ile kombinasyonunun etkisi, rengi daha parlak hale getirir. Bu yanyanalık, beyaza aktif rengin tamamlayıcısının etkisini vermektir.

Tamamlayıcı bir etki görülür ve beyazla birlikte kullanıldığında her durumda bir rengi güçlendirme eğiliminde olan bir ton kontrastı yaratır.



AMIGONI, Jacopo - Portrait of a Lady, Oil on canvas, 129 x 102 cm Private collection
AMIGONI, Jacopo - Portrait of a Lady, Oil on canvas, 129 x 102 cm Private collection

Venedik Rokokosu dönemine ait, Fransız Rokokosundan da etkilenen, uluslararası tarihi ve portre ressamı Jacopo AMIGONI (1682 - 1752), tarihi kesin olmayan, görkemi vurgulayan bu iç mekan eserinde; beyaz ve mavi yoğunluğunun dengeleyicisi olarak mavinin tamamlayıcısı turuncu (kırmızımsı yastık) rengi kullanmıştır. Elbise kumaşındaki mavi rengin ışığın yansıması ile oluşan yer yer parlaklığı tıpkı beyaz kumaştaki gibi öne çıkartılmak istenmiştir.


#resminrengi #beyaz #renkler


Turquery

Zerrin Avan



 

Kaynaklar


54 *Leonardo da Vinci, Leonardo on Painting, Çev. Martin Kemp, Yale University Press, London, 2001, s.71

55 *Goethe, Renk Öğretisi, Çev. İlknur Aka, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2020, s.197

56 *Goethe, Renk Öğretisi, Çev. İlknur Aka, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2020, s.192

57 *Laurie Schreider Adams, A History Of Western Art, The McGraw--‐Hill Companies, Inc., NewYork, 2011, s.19

58 *Ernst Cassirer, Sembol Kavramının Doğası, Çev. Milay Köktürk, Hece Yayınları, Ankara, 2011, s.32

59 *Victoria Finlay, Renkler, Çev. Kudret Emiroğlu, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 2007, s.109

8 görüntüleme0 yorum